Broken window, 7 dagen bushen en niet douchen. - Reisverslag uit Lang Lang, Australië van Dennis Schoonen - WaarBenJij.nu Broken window, 7 dagen bushen en niet douchen. - Reisverslag uit Lang Lang, Australië van Dennis Schoonen - WaarBenJij.nu

Broken window, 7 dagen bushen en niet douchen.

Door: Marleen en Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

23 December 2016 | Australië, Lang Lang

Hier weer eens een (lang!) bericht uit Australie. Sinds de laatste keer hebben we best wel weer het één en ander meegemaakt en gezien. Na ons laatste verhaaltje zijn we dezelfde dag verder in zuidelijke richting gereden. Prachtig landschap met bergen op de achtergrond. We rijden richting een steeds donker wordende lucht. Dit betekent bad wetter. Voor ons vallen de eerste hagelstenen, we zoeken een schuilplaatsje. Dan gaat het los. Op het menu staan hagelstenen ter grootte van golfballen met onweer. Onze voorruit barst door het bombardement. Op dat moment baal ik [Dennis] van Australie. Het is een land van extremen; alles is groter (spinnen, mieren...), gaat harder (vrachtwagens halen ons in met 110km/h), is luider (pratende australische mannen op de camping) en is heviger (boomdikke bliksemschichten gevolgd door zware donders). Met Frank Sinatra (werkt kalmerend) op de achtergrond en vingers in onze oren wachten we de bui af. Een ervaring rijker. Met de ruit kunnen we gelukkig verder rijden.

Over lange wegen door echt schitterende landschappen rijden we via vage stadjes met overal dezelfde faciliteiten (golfcourse, bowlingbaan, KFC en een “historisch” iets) naar het Mt. Kosciuszko National Park: 690.000 hectare wildernis. Eén hoofdweg erdoorheen en vele off road tracks ernaast. Campsites zijn zeer basic, geen enkele heeft een douche, vaak 1 pit-toilet (is een soort composthoop met daarboven een toiletzitting afgeschermd door drie wanden, een deur en een dakje). We kamperen op de meest mooie, afgelegen plekken en ontmoeten weer een paar zeer aardige Australiërs. We redden nog 2 mannen met een lege accu die al een hele dag op langskomende auto's stonden te wachten. Het is erg warm en ook in dit park weer veel vliegen. De inmiddels aangeschafte vliegennetjes gaan over onze hoofden. Koken is een uitdaging en vergt een goede planning om alle vliegen te vlug af te zijn. De laatste nachten slapen we aan de Snowy River. Bijzonder plekje. We koelen af en wassen ons in deze mooie rivier. Zo brengen we 6 dagen door in de bush. En we vinden het heerlijk! We rijden heel het park door van noord naar zuid. Het laatste stuk gaat over in de Snowy Mountains. Ook deze route is weer zeer de moeite waard.

De zevende bushnacht slapen we in de buurt van Lakes Entrance in een bos op een picknickplaats. Lekker rustig. 's Ochtends komen er 2 mannen die een rondje gaan fietsen. We maken een praatje en ze vragen of we de lyer-bird al hebben gehoord. Jawel hoor, we hebben ze ook al 3 keer voorbij zien lopen. Hele mooie vogel met een pluimstaart. De mannen kunnen het niet geloven en zijn jaloers, zij komen hier elke week en hebben er nog nooit één gezien. Tja, soms moet je wat geluk hebben.....10 minuten nadat de mannen weg zijn gereden zien we ze voor de vierde keer.

In Lakes Entrance zien we Jenny terug die we op Lady Elliot Island hebben ontmoet. Zij woont hier en we brengen een gezellige avond met haar door en haar vriend Paul. Jenny geeft les op een educatief centrum en werkt daar ook mee aan allerlei natuurprojecten. Paul is boswachter. Ze weten beiden dus veel van de flora en fauna in Australië. Over beestjes gesproken, wat hebben we zoal gezien tot nu toe: veel kangoeroes natuurlijk, wallaby's, possums, heel veel vogels in alle maten en kleuren, dolfijnen, griezelige insecten, een paar slangen, hagedissen in allerlei uitvoeringen, wilde paarden, koala's, emu's en de afgelopen dagen de door Dennis zeer geliefde wombat. Erg leuk beest. Zoek maar eens op youtube....

We rijden nu al een paar dagen de zuidkust van Victoria af, langs mooie stranden, kliffen en een paar erg toeristische plekjes zoals Wilson's Promontory National Park en Phillip Island. We proberen wel te kamperen op rustige campsites, zo hebben we nu weer een mooi plekje direct aan het strand. Het is hier rustig omdat de meeste mensen vlak voor kerst thuis blijven. Na de kerst hebben ze hier zomervakantie en schijnt het overal veel drukker en duurder te worden. Dan gaan wij maar weer van de kust af en het binnenland in. Een paar dagen geleden hebben we weer een andere auto gekregen, kijken hoe die het houdt in de bush...

We merken inmiddels allebei dat we wel een behoorlijk hoog reistempo hebben. Vaak gaan we na 1 of 2 nachten weer door. Dat gaat nu een beetje opbreken. De reisdagen zijn toch wel vermoeiend – we rijden niet alleen over asfalt – en steeds weer een nieuw plekje zoeken, het basic kamperen en alle nieuwe indrukken zorgen ervoor dat we heel veel slapen. Maar we zien veel en ontmoeten veel mensen en zijn blij met alle mooie ervaringen.

Voor iedereen hele prettige kerstdagen gewenst!!

• 23 December 2016 - 11:58

Joanna:

Wat een mooi reisverslag weer! Jullie maken echt veel mee.
    Zo kunnen wij ook een beetje meegenieten.
    Door jullie verhalen haal ik zelf ook weer herinneringen op van Australië. Die auto ziet er echt avontuurlijk uit. Daardoor kom je ook op veel afgelegen plekjes. Take care en geniet ervan
    Fijne kerstdagen alvast. Xx Joanna

• 23 December 2016 - 16:42

Rslph:

G'day mates,
    Veel meer plezier tijdens de kerstdagen lijkt me niet mogelijk als ik dat zo lees. Het is jullie gegund!
    Hou verder alles heel, geniet en doe het rustig aan.
    Groet,
    Ralph en de rest

• 23 December 2016 - 23:57

Francien:

Hoi Marleen en Dennis,

Weer genoten jullie reisverslag en foto's. Heerlijk om te lezen, de wombat opgezocht en andere onbekende dieren als plaatsen. Neem rust als de indrukken verwerkt moeten worden en geniet wat nog op jullie reis komt. Matty en Aarnoud had ik te eten en ze waren belangstellend naar jullie reis. Mogelijk na terug keer iets organiseren. Zij vertrekken jan. naar Cuba. Ik vermaak mij uitstekend, lekker vrij kerstvakantie heet dat. Mooie kerstdagen en jaarwisseling toegewenst. Alle goeds voor jullie verdere reis liefs Francien

• 24 December 2016 - 12:27

Lenie V Wijk:

hier een berichtje van ons uit lepelstraat wat hebben jullie al een geweldige reis achter de rug zeg
    zou het als ik jong was ook best willen haha niet heus 'ga zo verder met jullie onderneming en heel veel groetjes en prettige feestdagen in de rimboe 'goed en gelukkig nieuwjaar groetjes en knuffel van ons ton en lenie

• 24 December 2016 - 15:50

Jeffrey:

Wat een mooie verslagen. We genieten er van.
    Hele fijne kerstdagen en een sprankelend 2017

• 24 December 2016 - 20:32

Joyce:

Wat een belevenissen weer. Geniet er van. :)
    Ik wens jullie hele fijne feestdagen!

• 27 December 2016 - 10:41

Carolien:

Lieve Marleen en Dennis,
    Wat is het toch leuk om jullie reisverslagen te lezen en de foto's te zien!
    Als jullie terug zijn komen wij zeker langs voor nog meer verhalen en foto's.
    Niet alleen ik, maar zeker ook Lars, vindt het erg leuk om jullie verhalen te lezen.
    Vooral deze, de laatste, riep bij Lars de volgende reactie op:" mama, wanneer gaan
    wij naar Australië? Ze hebben zoveel dieren gezien, een Wombat!! Die heb ik altijd
    al eens in het echt willen zien". Vervolgens komt er van Lars een:" grr, ik ben jaloers.
    Ik wil er zoooooo graag naartoe". Dus jullie hebben hier iemand geïnspireerd met de foto's en verhalen. Wat cool dat jullie zo in de Bush slapen, dichterbij de natuur kun je niet komen denk ik. En het eten zag er ook heerlijk uit, daar kan toch niets tegenop hé zo eten in de buitenlucht met alle vrijheid en ruimte om je heen. Het lijkt mij een fantastisch land.
    Ik moest van de kleine Freek hier vertellen dat jullie wel moeten uitkijken voor
    Giftige slangen! Maar dat komt vast helemaal goed. Geniet, geniet, geniet. Geniet nooit met mate! Wij zien al uit naar jullie volgende reisverslag. Veel liefs uit Den Haag xxx

• 27 December 2016 - 14:08

John Packbier:

Hi there down under , leuk om weer iets van jullie te lezen, heel spannend en avontuurlijk!
    Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2017.

Groet John

• 27 December 2016 - 16:51

Marian L.:

ONE LIFE, LIVE IT! Mooi...

Leef met jullie mee!
    Veel liefs en Merry X-mas met terugwerkende kracht en een goed begin van 2017!

X Marian